محضر نمازگزاران محترم سلام عرض می‌کنم واعیاد گذشته به ویژه عید فطر را خدمت دوستان  تبریک می‌گویم.از دوستان و برادران ستاد اقامه نماز جمعه تشکر می‌کنیم، بنا بر این شده است که امسال یک بحثی پیرامون آنچه که مقام معظم رهبری در مرقد امام (ره) و در سالگرد ایشان در خرداد ماه سال 94 پیرامون هشدار در مورد تحریف مکتب امام  و خط امام، فرمودند در سلسه بحث‌هایی در حدتوان  محضر دوستان باشیم و به عناصر مکتب معرفتی، سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی، حقوقی و فرهنگی امام اشاره کنیم و به بعضی مسائلی که پیرامون تحریف‌های عمدی یا غیر عمدی در خصوص خط و مکتب امام  صورت می‌گیرد نکاتی را تقدیم دوستان کنم.

مقام معظم رهبری در مرقد امام راحل  به پنج، شش عنوان، از اصول مکتب امام خمینی (ره) اشاره کردند که این‌ها در معرض آفت تحریف، افراط و تفریط، سو استفاده، سو تعبیر و تجدید نظرطلبی یا تحجرگرایی قرار دارد. ما در این سلسه بحث‌ها به این نمونه‌ها  اشاره خواهیم کرد.

آنچه که ایشان در مرقد امام ذکر کردند، بحث از این بود که ما نه در مورد امام خمینی(ره) با اغراق و مبالغه حرف می‌زنیم و نه  ادعا کرده‌ایم امام خمینی، معصوم بوده است. ادعای عصمت به جز اهل بیت (ع) و انبیای الهی اساسا خلاف عقیده شیعه و خلاف ضروریت تشیع است. اما عدالت و طهارت گاهی تا مرزهای عصمیت برای غیر معصوم ممکن است و بوده است.

ما امروز بحثی بر سر عصمت امام خمینی(ره) نداریم، بحث بر سر این است که علی‌رغم این که با تحجر و قشری‌گری در مورد تک تک الفاظ امام خمینی (ره) مخالفیم، اما به شدت بر سر مکتب فکری امام حساس باشیم. اجازه هیچ نوع تحریف، تضعیف و تفسیر به رأی بنا بر آرمان‌های انقلاب و مکتب امام با عناوینی مانند تجدید نظرطلبی و نواندیشی، باز کردن راه ادول از راه امام، وجود ندارد و اینها خط قرمز نظام است.

ما طرفدار احیا و اجتهاد هستیم، اما هم با تحجر و قشری‌گری در باب تحریف خط امام و هم با تجدیدنظر طلبی، انحراف زاویه‌های انحراف از این خط به اسم نو اندیشی در مکتب امام مخالفیم. ما طرفدار عقلانیت جهادی هستیم و معتقدیم جوهر مکتب امام همین عقلانیت جهادی است. عقلانیت جهادی یعنی همه محاسبات عقلانی و منطقی، اما با هدف جهادی نه با هدف سازش و تسلیم و عقب نشینی.

رهبر انقلاب بر نقشه اصلی و اصلی فرعی کردن مسائل امام تاکید کردند. رهبری تاکید کردند باید طبق آنچه خود امام فرمودند و طبق اصول محکمات مکتب اسلام و تشیع سخن گفت. به همه حرف‌های امام باید توجه بشود، نه این که گزینشی عمل شود، باید به همه حرف های امام توجه شود به خصوص به حرف‌های یکی دوسال آخر امام و البته  بیانیه‌ها و مواضع ایشان  بخصوص وصیتنامه با ارزششان.

این‌ها دیگر چیزی نیست که بشود گفت،  تاریخ مصرفشان گذشته است، هر کس به انقلاب و مکتب  امام که امرو جهانی شده وفادار است باید به این مسائل توجه کند.

باتوجه به مواضع یکی دو ماه پایانی عمر حضرت امام و تمامی دوره رهبری ایشان یعنی از 15 خرداد 42 تا 15 خرداد 68، باید به همه این‌ها توجه کرد، همه مباحث را جمع‌بندی کرد، نه باید به سمت اسلام سکولار غربگرا و سازشکار غلطید و  نه به سمت اسلام متحجر ریاکار و سطحی‌نگر حرکت کرد  نه به اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی رفت و نه بر خلاف آن یعنی اسلام تحجر حرکت کرد.

نباید اجازه دهیم، ارکان اصلی شخصیت امام را مغشوش کنند، آن را غلط معنا کنند، نباید شخصیت  امام را یک  متحجر خشن معرفی کنند یا یک لیبرال سازشکار التقاطی دمدمی مزاج و اهل دنیا.

نگذاریم این الگوی اسلامی  را بشکنند این الگو امروز جهانی شده، امام خمینی (ره)  امام معصوم نبود اما بهترین تجلی اسلام در عصر ما بود.

بایدبا  توطعه موزه‌ای کردن امام و با توطعه شخصی کردن او به جای مکتبی دیدن او یعنی تجلیل از شخص و تحریف مکتب او مبارزه کنیم. امام یک دیپلمات نبود، یک انقلابی بزرگ جهانی بود برای تغییر جهان اقدام کرد و شعار داد و تمام اصول و سخنانش از 15 خرداد 42 تا 15 خرداد 68  یکی بود مبتنی بر کتاب و سنت عقلانیت جهادی با اسلام بود. با آخوندهای درباری،  با اسلام سکولاریستی و واداده، اسلام مورد پسند آمریکا چشم دوخته به آمریکا و غرب مخالف بود.

امام نظرش این بود که اگر دیدید آمریکا در سراسر خاک خود  مسجدسازی کرد و صدای اذان از این مساجد به گوش رسید، باز هم مرگ بر آمریکا یادتان نرود. این سخن امام بود، در این شرایط فریب لبخندهای او را نخورید، فریب وعده‌های شیطانی او را نخورید،.

ما سعی می‌کنیم در این قالب به سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد و فرهنگ بپردازیم، مقام معظم رهبری در آن سخنرانی  به بعضی موارد اشاره کردند، مردم‌گرایی اسلامی، مبارزه با نابرابری اقتصادی، عدالت اجتماعی، رعایت دائمی مستضعفین ایران و جهان و مبارزه با استکبار و سرمایه‌داری غرب و این که آمریکا شیطان برزگ است، به شیطان اعتماد نکنید لبخند نزنید.

امام تا پایان عمر با برکت خود بر این‌ها تاکید داشتند، ایشان مدام تاکید داشتند بر سر مسئله فلسطین معامله نخواهیم کرد، این حرف‌ها تاکتیک نبوده، اصول ماست، استقلال، وحدت، مبارزه با تفرقه امت‌سازی تمدن سازی همه برخاسته از تفکر امام است.

ما بر اساس این محورهایی که گفته شد به شرط حیات مباحثی را مطرح خواهم کرد.

یکی از این مباحثی که امروز به عنوان مقدمه بیان می‌کنم، بحث استکبار ستیزی و عقلانیت جهادی در روابط بین‌الملل است زیرا امروز مسائل هسته‌ای در شرایط بسیار حساسی است، ترجیح دادم چند محور درباره این مسئله با استفاده از این مکتب سیاسی امام به خصوص در حوزه سیاست خارجی عرض کنم.

در باب مسئله هسته‌ای وارد جزئیات آن نمی‌شوم زیرا موافقان و منتقدان، در حال بحث کردن هستند، سه ماه هم فرصت دارند در مسائل، مذاکرات و دستاوردهای آن را بحث کنند.

هیچ کس نباید در مسائل مطرح شده کسی را متهم کند، دوستان همه بر اساس منافع ملی و اصول انقلاب باید بحث کنند. هم نمایندگان ملت در مجلس هم مسئولین در شورای عالی امنیت ملی که شخص رئیس جمهور در رأس آن است هم دولت و هم مجلس، نخبگان، متخصصان حقوق بین‌الملل، متخصصان مسائل هسته‌ای در سطح نخبگان کشور دانشگاهی و فرهنگی  همه باید بر سر مسائل هسته‌ای بحث کنند.

این‌ها مسائلی نیست که به خاطر آنها همدیگر را متهم کنیم، ماجرا  بر سر یک بله یا خیر نیست، بلکه منافع ملت ایران مطرح است. حقوق ملت ایران و امنیت مطرح است. عقلانیت جهادی را تعارض بین عقلانیت و جهاد تعریف نکنیم، مجاهدانه تعقل کنیم و عقلانی جهاد کنیم، نقاط مثبتی که به نفع ملت ماست خیانت‌ها و عبور از خط قرمز،  باید رعایت شود.

آن بخش از توافقات که معامله مشروع بین‌المللی است و بر اساس آن حقوق طرفین لحاظ می‌شود، بر اساس حقوق اساسی و مصالح کشور پذیرفته شود. صحبت آری و خیر است و نه آری یا خیر، باید در این مورد بسیار فکر شود، متاسفانه همین امروز ،ما دو نوع موضوع گیری در کشور داریم و هر دو فکر می‌کنند که با ید عقلانیت و مصحلت و منافع ملی و واقع بینی انگار یک طرف است و آرمایی گرایی و ایدئولوژی مکتب و شرف ملی نیز در طرف دیگر قرار دارد.در منطق اسلام و انقلاب ما این افراد را در دو نقطه مقابل تعریف نمی‌کنیم اساسا جزئی از آرمانها و اصول جمهوری اسلامی همین مسئله مصالح و منافع و حقوق ملت است اینگونه نیست که آنها در یک طرف باشند و طرف مقابل نیز در طرفی دیگر، باید هر دو یک کاسه دیده شود.

مرز معیار و مقیاس برای داوری ارزشهای انقلاب،آرمانهای انقلاب، مکتب امام و رهبری و قانون اساسی است که این هم منافع ملی یکی از آن عزت ملی،حقوق هسته‌ای ملت و بخشی دیگر نیز امنیت ملت است که همه اینها حقوق و منافع ملی محسوب می شود.

همه باید با سنجش درست مسئولیت‌شان را بر عهده بگیرند،طبق آرمانهای انقلاب که یکی از آن منافع ملی در چارچوب این ارزشها است بدون عبور از خط قرمزهای عزت حقوق ملت ایران به جمع بندی برسند و مسئولیت آن را نیز بپذیرند.

عقلانیت و مصحلت در ذیل  ارزشهای اسلامی و انقلابی و مکتب امام است، دشمنان ما نیز مصحلت  و عقلانیت منافع ملی خودشان را در ذیل ایدئولوژی خودشان یعنی ایدئولوژی لبیرال سرمایه داری تعریف می‌کنند.

اصل اینکه تضاد ایجاد کنند که طرفدار آرمان و یا منافع ملی هستید این خودش یک انحراف است یکی از آرمانهای انقلاب ما منافع مادی و معنوی ملت و حقوق عزب ملت ایران است طبق مکتب سیاسی امام ما اینکه سر قضایای هسته‌ای عده ای بگویند شکست مطلق خوردیم و همه چیز از بین رفت با در سرکشیدن جام زهر هستیم خیانت شد و یا این جمع بندی معاهده ترکمنچای است و غیره ...  ضمن اینکه حرف منطقی و درستی نیست.

این که کسانی هم که هنوز هیچ چیز نشده و به خیابان ها می آیند و جشن پیروزی راه بیاندازند و یا اینکه بگوییم برد -برد شد 3 بر 2 و غیره ... به نظرم ضمن اینکه صحیح نیست در عین حال باید چیزهایی گفت که معنی داشته باشد.

در مسائل هسته ای باید مشخص شود که کدامیک از آنها به اصول ارزشهای جمهوری اسلامی و انقلاب مربوط است و عبور از آنها و کوتاه آمدن از آن موارد کوتاه آمدن از اصل ارزشهای انقلاب اسلامی است و عبور از خط قرمزهای مکتب سیاسی امام انقلاب است و کدام بخش از مسائل هسته ای اینها نیست بلکه مسائل جزئی و شکلی و راهبردی است.
تفکیک مقدسات از راهبردها در همه مسائل لازم است اما اینکه دایره مسائل غیر اصولی را چنان گسترش بدهیم که دیگر هیچ اصل اصولی در مسائل هسته‌ای و یا غیر هسته ای باقی نماند این انحراف است؟، اینکه از آن طرف هم ما فکر کنیم همه مسائل و جزئیات حتی رنگ در فلان مرکز غنی سازی نیز جزء اصول و مقدسات است و هیچ تغییری نباید کند نه این نیز افراط و تفریط است.

جشن پیروزی و جام زهری در کار نیست باید مسئله درست در چارچوب قانون اساسی، حقوق و منافع ملت، عزت اسلامی و ایدئولوژیک ما،مکتب سیاسی امام و خط قرمزهایی که رهبری تعیین کردند صد در صد باید رعایت بشود.

نباید دیگر را به خیانت متهم کرد و نباید همدیگر را به اینکه به منافع ملی کار ندارند و اینا می‌خواهند جنگ راه بی اندازند و یا اقتصاد کشور برایشان مهم نیست و این جور حرفها متهم کرد.

تعادل،منطق و اخلاق هیچ نسبتی را هم کسانی که به رهبری می‌دهند باید سند داشته باشند رهبری هم فرمودند که ما حرفهای خصوصی و عمومی نداریم که یواشکی یک چیزهایی بگوییم و عمومی نیز چیزهای دیگر بگوییم. بله مسئله انعطاف در تاکیتیک مبارزاتی یک بحث است و با آرمان گرایی هم منافات ندارد مسئله تسلیم طلب و تجدید نظر طلبی و ذلت طلبی یک بحث دیگری است اینها باید از هم تفکیک شود.

دوستان توجه کنید بین دو جریان در همه مسائل سیاست خارجی زمان قطعنامه و جنگ همین بوده و در حال حاضر هم همین است مسائل مختلف هم همینطور بوده در همه مسائل دو تا خط یک عده می گویند آرمان ستیز و واقع گرا باشیم این خط خیانت است اینها همان کسانی هستند که امام وقتی می‌گفت شاه باید برود هم همین حرفها را به امام می زند و می گفتند مگرمیشود؟،سر قضیه صدام هم همین را گفتند سر قضیه فلسطین هم همین را گفتند دیدیم که شد.

یک خط دیگر هم هست که فکر می‌کند با آرمان زدگی و واقع گریزی این اسمش انقلابی گری است که این هم نیست، انقلابی گری یعنی واقع بینی و آرمانگرایی مطلق اصلی و فرعی کردن مسائل و بر سر اصول محکم ایستادن  و به هیچ قیمت عقب ننشستند و بر سر مسائل فرعی و اجرایی و اینها انعطاف عقلانی داشتند و اینکه کدام انعطاف است و کدام انفعال موضوعی است که در حال حاضر مورد اختلاف است و در داخل کشور نیز در حال بحث است.

ما هرگز به دنبال بمب اتم نبودیم که حالا بگوییم متوقف شده است، البته می‌توانیم بمب اتم بسازیم ولی این کار را نکردیم چون نخواستیم و به دنبال آن نبودیم در برجام محدودیت‌هایی وجود دارد که موقت است و آنها پذیرفتند که اجمالا تحریم‌ها از استحکام خارج شود و ممنوعیت‌هایی از قبل بود که قرار شد برطرف شود. اینها نکات مثبت برجام است. ما با نکات مثبت مخالف نیستیم.

چند نکته هم وجود دارد که در این موارد سوالاتی از طرف متخصصان دلسوز بدون اتهام مطرح شد.باید بدانیم آیا خطوط کاملا مشخص شده است؟ لیست آنچه که می‌دهیم و می‌گیریم باید در دو سه ماه آینده واضح شود. آیا خطوط قرمز قطعی قانون اساسی رعایت شده است؟ محدودیت‌هایی که پذیرفتیم در باب تعلیق هسته‌ای تا چه حد است؟ در انتقال سوخت مصرف شده راکتورها چقدر محدودیت داریم؟ اینها را مردم باید بدانند.

ابعاد احتمال تهدیدهای نظامی آینده، نحوه برداشته شدن تحریم‌ها و تضمین آن و احتمال بازگشت تحریم‌ها با بهانه‌جویی یکی از کشورها چقدر بررسی شده است؟ آیا ریش و قیچی را به آژانس دادیم که خودش با همین کشورها است؟ گاهی ممکن است تعهدات آغاز دردسر باشد و بعد ببینیم تحریم‌ها برگشته است و از ما هم اعتراف گرفته‌اند که اگر ابهامات شفاف نشود اینگونه است.

مجلس، دولت و شورای امنیت باید پاسخگو باشند، اینکه همه جزئیات را به رهبری ارجاع دهند درست نیست زیرا مقام معظم رهبری وظیفه ندارند در مورد تمام جزئیات نظر بدهند، ایشان خطوط قرمز را تعیین کردند.

هیچکس هم نباید مجلس، دولت و شورای امنیت را به خیانت متهم کند. باید مراقب باشیم که ساده‌لوح نباشیم زیرا اعتماد به دشمن ساده‌لوحانه است، آنها اعلام می‌کنند که به ایران اعتماد ندارند چطور ما می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم؟ در همین دو هفته در مورد تهدید نظامی صحبت کردند و گفتند کارها را ادامه می‌دهیم، اینها می‌خواهند ما نباشیم. ما هم نباید بیش از اندازه ذوق‌زده شویم. زیرا خطرناک است.

اگر ذوق زده شویم به دشمن این پیام را می‌‌دهیم که نقطه حساس ما را پیدا کردیم و از این به بعد به هر بهانه‌ای همین کار را انجام بده تا امتیاز بگیری. کسانی که گفتند تحریم‌ها باعث شد ما مذاکره کنیم باید بدانند که با این صحبت با دشمن همکاری می‌کنند و اخطار بعدی این است که اقتصاد مملکت را به مذاکرات گره نزنند.

مبلغ بلوکه شده نیز باید شفاف شود. آمریکا می‌گوید 150 میلیارد دلار است که می‌شود 50 دلار آن را به ایران داد ولی برخی هم گفتند تا ده سال دیگر یک ریال هم به ایران برنمی‌گردد، در داخل هم چندگویی داشتیم که این مسائل باید مشخص شود. برخی قبل از مذاکرات گفتند 200 میلیارد دلار است و بعد از مذاکرات می‌گویند 7 میلیارد دلار بوده که آن هم خرج شده است، این چندگانه حرف زدن‌ها درست نیست.

هم دولت قبل و هم این دولت تمام مشکلات را به تحریم ربط دادند که مردم فکر کنند حتی مشکل آب خوردن هم با تحریم حل می‌شود ولی اینگونه نیست،‌اقتصاد مملکت را معطل مذاکرات نگذارید و اجازه ندهید که نبض بازار با مدیریت سخنان اوباما و جان کری باشد،‌اقتصاد ما ربط مستقیم به مذاکرات ندارد.

برخی گفتند مشکلات با توافق حل می‌شود و حالا می‌گویند منتظر معجزه نباشید، واقعیت را به مردم بگویید که مردم بدانند بخش مهم اقتصاد از بی عرضگی ماست که مسئولان نمی‌توانند واردات و صادرات را درست کنترل کنند و جلوی واردات را می‌گیرند و نمی‌توانند نظام مالیات را اصلاح کنند و نظام اداری در زمینه اختلاس اصلاح نشده است، من نمی‌گویم تحریم مشکل‌ساز نبوده ولی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

چرا بین چرخ سانتریفیوژ و اقتصاد تقابل ایجاد می‌کنیم؟ مگر چرخ سانتریفیوژ برای آخرت است؟ آن هم برای دنیا و اقتصاد است که امیدواریم در یکی دو سال آینده چرخ سانتریفیوژ و اقتصاد هر دو با هم بچرخند که هر دو منافع ملی است.

مسئله پروتکل الحاقی و نقشه راه ایران و آمانو نیز باید شفاف شود. نکند خودمان امضا کنیم که تحریم‌ها قانونی شده است. آمانو آلت دست آمریکا است و بزرگترین صادرکننده سلاح جنگی جهان همین‌ها هستند. دزد و پلیس و قاضی یکی است. بنابراین باید ابهامات برگشت‌پذیری تحریم‌ها را برطرف کنیم.
حتی برخی گفتند اگر خودمان هم اعتراض کنیم تحریم‌ها به طور خودکار بازمی‌گردد.

قدرت واقعی روی زمین است نه روی کاغذ. قدرت ملت را حفظ کنید. در این صورت اگر هزاران قطعنامه هم صادر کنند غلطی نمی‌توانند بکنند، در سخنان مقام معظم رهبری کاملا انسجام وجود دارد و ایشان همیشه می گویند ما به اینها خوشبین نیستیم ولی واقع‌بین هستیم. اگر زیر توافق‌ها بزنند به گونه‌ای زیرش می‌زنیم که صدایش در منطقه و جهان بپیچد.

مقام معظم رهبری به صورت یکپارچه سخن گفتند و لازم نیست در جزئیات دخالت کنند واین کار را نکردند. بلکه خط قرمزها را بیان کردند که مسئولان باید آن را انجام دهند.

اینکه مجلس و دولت را متهم به خیانت کردند هم اشتباه است بلکه باید سوال منطقی کنند و بدون اعتماد به دشمن بحث و تبادل نظر شود.

جان کری اعلام کرده است که اگر قطعنامه به هم بخورد یک جناح در انتخابات مجلس ایران پیروز نمی‌شود در حالیکه مسئله قطعنامه ربطی به انتخابات ما ندارد و نباید اجازه بدهیم مسئله جناحی شود و در داخل نباید کسی به این ادبیات دشمن دامن بزند، آنها می‌خواهند ما را مقابل هم قرار دهند و می‌خواهند به انقلابیون جهان پیام دهند که ایران تمام شده است.

آنهایی که صلح امام حسن و جام زهر را بیان می‌کنند بیسواد هستند. متن صلح امام حسن این است که رژیم معاویه نامشروع است و باید سالیانه پول‌‌هایی به طرفداران اهل بیت داده می‌شد و حتی پس از توافق امام حسن فرمودند اگر با من همراهی می‌کردند تا آخر می‌جنگیدم؛ کجای این توافق سازش بوده است؟

تشیع منطق بازی با الفاظ نیست بلکه بحث زمان و شرایط در زمان امام حسن و امام حسین مطرح بوده است، امام خمینی نیز بعد از پذیرش قطعنامه انقلابی‌ترین سخنان را مطرح کرد بنابراین در بحث مذاکرات نباید اینگونه مسائل را مطرح کنیم. مذاکرات نه افراط نه تفریط نه جام زهر و نه جشن است و همه چیز باید در محضر ملت به صورت شفاف بین شود.

جام نیوز

1
تاریخ: جمعه 9 مرداد 1394  1:37 PM