با عنایت به افزایش حضور مردم در این خانه خدا و علی رغم تلاش بانیان اولیه، کمبودهای موجود در زیرساخت های مسجد مانند استحکام ضعیف ساختمان، گنجایش کم شبستانها، نبودن سرویس های بهداشتی مناسب و آشپزخانه، هیات امنای مسجد موسی ابن جعفر (علیه السلام) را بر آن داشت تا با بهره گیری از توان مهندسین مجرب در طراحی معماری اسلامی و اجرای گچبری معرق، سازه و تاسیسات پس از اخذ مجوزهای لازم از مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان اوقاف و امور خیریه، نسبت به تخریب و نوسازی مسجد اقدام نمایند.
عملیات نوسازی مسجد در مرداد ماه 1384 آغاز و پس از سه سال فعالیت عمرانی در مرداد 87 مصادف با شب نیمه شعبان این خانه خدا در زیر بنایی بالغ بر 2530 متر مربع در هفت طبقه شامل شبستان آقایان، شبستان خواهران، حسینه، آشپزخانه، سرویس های بهداشتی مجهز و مناسب مورد بهره برداری نماز گزاران شریف این مسجد قرار گرفت .
متخصصین و عوامل فنی نوسازی مسجد:
1ـ مدیریت فنی پروژه نوسازی: آقای حاج محمد حسین اسدی
2- حسابداری پروژه نوسازی : آقای سید محمد نقوی الحسنی
-3 طراحی امور تبلیغاتی پروژه:آقایان حاج محمد زمانی(مرحوم)، ابوالفضل علیان نژاد، محسن خیرآبادی، مهندس امیر شجاع خمیران و مرحوم مهندس سید شهرام نقوی الحسینی
4ـ طراح معماری: آقای مهندس سید محمود معتمدی
5ـ طراحی سازه: آقایان مهندس مجيبيان و مهندس صفايي
-6 طراحی معماری اسلامی :آقایان استاد مرتضی مطيفي فر و دکتر روحانی
-7طراحی تا سيسات : آقایان مهندس خمامي، مهندس رسولی از شرکت عمران تهویه و آقای مهندس بیگی
-8 طراحی تاسیسات برق: آقایان مهندس كندري و مهندس موميوند
9- مشاور نمای سنگ داخل و خارج مسجد: آقای مهندس آقایی
10- مشاور طراحی داخلی: دكتر روحاني ، آقایان مهندس توحیدی و مرحوم مهندس مرادی
11- طراحی شبکه دیتا، دوربین های حفاظتي و و ضبط ویدیویی: آقايان رشادي ، اندامي و اعتصامي
12- طراحی تاسیسات گاز: آقای مهندس احسانی
13-کاشی کاری: استاد فولادی از اصفهان و آقاي شعباني از كاشان
14- آجر نما : آقای استاد جواد غلامی
15- خطاطی کتیبه های گنبد استاد ترابی و خطاطی کتیبه های حسینیه آقایان استاد محمد مستوفی و استاد حسین مستوفی
16- اجرای تاسیسات برق : آقایان فرشچی، فرزین و قدیمی
17- اجرای تاسیسات تهویه: آقای الهی خواه
18- اجرای تاسیسات سرد و گرم و موتورخانه: آقای حاج علی درفکی و آقای موسی درفکی
19- اجرای سفت کاری و بنایی: آقای استاد حسین علیزاده، آقای استاد حشمت امیدی، مرحوم استاد محمد یوسفی، استاد محمود درفکی، استاد احمدلو و معمار اقبالی
20- اجرای آهنگری: آقایان استاد عباس و استاد جعفر طاهريان
21- اجرای گنبد و سازه معماری اسلامی: آقای استاد جمشید طوسی
22- اجرای آرماتور و سقف کامپوزیت: استاد علیزاده
23 ـ اجرای سنگ نما: آقای استاد عباس پاورجا
24- اجرای اسکلت فلزی: آقای استاد نوريك ، آقای استاد عبد الوند و آقای مرتضی عبدالوند
25- امور تدارکات و پشتیبانی: آقایان محمد عزیز آبادی و محمد علی کریمی
26- اجرای ابزار سنگ های تزئینی شبستان : استاد احمدیان ـ و آقای دنیادیده
27- اجرای تاسیسات آشپزخانه: شرکت داتا و شرکت ايران تک به مدیریت حاج آقای شجاعی و آقای مهندس طاهباز
28ـ اجرای درب معرق شبستان: استاد قضاوی
29ـ اجرای درب های چوبی : آقای حیدری
30ـ اجرای رابيتس کاری و کاسه های معرق : آقای سعید زمانی
30ـ اجرای رابيتس کاری و کاسه های معرق : آقای سعید زمانی
31ـ مشاور کاشی کاری اسلامی : استاد حاج مهدی رستگاری، استاد حاج حسن گیلکیان از آستان مقدس حضرت معصومه (س) ، آقاي مهندس دي شيدي از آستان مقدس حضرت علي ابن موسي الرضا (علیه السلام)
32ـ نصب داربست های فلزی بصورت افتخاری : آقای نودهي
33ـ اجرای ایزوگام و عایق کاری: حاج آقا نیری
بدون شک خلق این حماسه، در سایه الطاف خداوند متعال، مساعدت خالصانه بانیان معزز، همراهي صمیمانه مردم شریف این منطقه و آقایان حجج اسلام گوهری، عظیمی، مشکوة، طاهری (مسئول وقت امور مساجد منطقه هفت)، (هیأت مدیره محترم شرکت عقاب افشان) ، شهرداران محترم وقت منطقه هفت آقایان مهندس صادق عابدینی، مهندس ایلخان، مهندس عبدالهی و تلاش زاید الوصف و خالصانه اعضاء هیات امنا، بسیجیان و نمازگزاران مسجد موسی بن جعفر (علیه السلام) حاصل گردیده است.
یاران معزز:
مساجدی که در اطراف ما بواسطه قرار گرفتن در طرح ایجاد اتوبان های صیاد و امام علی (ع) تخریب شدند و با بودجه شهرداری ساخته شدند اکثرا پس از 7یا 8 سال، به بهره برداری رسید،اما مسجد موسی ابن جعفر (ع) پس از سه سال از تخریب و عملیات نوسازی به بهره برداری کامل رسید. بطور قطع آیندگان در خصوص حجم فعالیت صورت گرفته، وکیفیت ساخت این خانه خدا قضاوت خواهند کرد، اما بنظر بنده کمترین و اکثر خیرخواهان محل و مسجدرمز پیشرفت سریع این پروژه فرهنگی بدین شرح می باشد:
■مسجد مردمی ، از پشتوانه وسیع مردمی نیز برخوردار است.
■نیت خیر بانیان اولیه این بیت الله، همواره ذخیره و سرمایه معنوی و پشتوانه این حرکت عظیم و حماسی، خادمین، اهالی محل و نمازگزاران مسجد می باشد.
■وحدت، انسجام، همدلی، تلاش خالصانه اجزاء مدیریتی مسجد (بسیج، امام جماعت و هیات امنا) و خادمین این بیت الله، بویژه جوانان عزیز، نیز یکی دیگر از عوامل، یاری خداوند متعال در پیشرفت این پروژه بود.
■مال حلال بانیان خیر، اعم از نمازگزاران و سایر بانیان مرتبط.
■اخلاص بانیان خیر در ارایه کمکهای مالی و مصالح ( هیچ بانی تقاضای نصب اسم خود یا اقوام خود را ننموده است).
■فعالیت افتخاری نمازگزاران و جوانان معزز بسیجی، در دوره های مختلف تا پاسی از نیمه شب.
*ملاحظه!
کارگاه ساخت اسکلت فلزی مسجد، در محل منازل تخریب شده اتوبان صیاد قرار داشت، در یکی از شبهای سرد زمستانی، بناشد اسکلت فلزی مونتاژ شده با 5 دستگاه تریلی 18 چرخ بارگیری و در گود مسجد تخلیه شود، بچه های بسیج، در گروههای دو و سه نفره ، از سر شب تا صبح در تمام معابر، مستقر تا حرکت تریلی ها را سهولت بخشند، یکی از دوستان که چهره سرما زده این عزیزان را مشاهده میکرد، میگفت، جای نگرانی نیست ،به برکت اخلاص و تلاش اینها، کار ساخت زودتر از آنچه که فکرش را بکنید، تمام خواهد شد.
آری خدا در همین نزدیکی است، متاسفانه پس از افتتاح مسجد، هر مناسبتی را در مسجد اجرا کردیم، جزء سالگرد افتتاح ساختمان جدید مسجد. شاید در نگاه اول برگزاری همه ساله بزرگداشت این حرکت عظیم مردمی تکراری بنظر آید، اما، مگر یادآوری این لطف عظیم الهی، اخلاص و همدلی اهالی این محل و بیت الله، هم تکراری میشود؟
همواره در محافل عزیزان بسیجی و امنای محترم گفته ام ، عناوین قابل احترام و افتخار این خانه خدا را بایستی همواره بازخوانی کرد و متذکر شد تا نسل آینده در حفظ این دستاوردهای عظیم الهی [مسجد موسی ابن جعفر (ع)، موسسه سیمای ساجدین، که در مجاهدتی خاموش رسالت فرهنگی خود را به مردم شریف این محله انجام می دهد ، و انشاءالله در آینده نزدیک درمانگاه خیریه حضرت جواد(ع)]کوشا باشد.
دیر یا زود نسل طلایی و فرصت شناس و امنای بسیجی این مسجد بالااجبار صحنه مدیریتی و خادمی این خانه خدا را ترک خواهند گفت. امیدوارم، نسل جوان مسجد با درک صحیح شرایط و حضور در عرصه های مدیریتی، ضمن حفظ دستاوردهای موجود، عزم خود را برای عمق بخشی و ارتقا کیفیت خدمات فرهنگی و اجتماعی مسجد، خصوصا فعالیتهای خیریه و تلاش در جهت کاهش آلام نیازمندان تحت پوشش، جزم نمایند.
بارالها به لطف خودت، به یاری خودت، به فضل و کرم خودت، مسجدی ساخته ایم از بهر وجود بینهایتت، پس تو خود نگهبان آن باش.آمین یارب العالمین.
مسجدی که از جایگاه رفیع مردمی و خادمین با اخلاص برخوردار است، مسجدی که بواسطه نیت خیر بانیان اولیه، ونفس گرم حاج آقا مکی[ که از کودکی با روضه هایش نه فقط در مسجد، بلکه درخانه هایمان مانوس بودیم، و نظر لطف شهدای عزیزمان که همواره جاری وساری است]، آنهم بدون پشتوانه های مالی پایدار، هیچگاه درجا نزد، همواره سعی کرد افق ها و معبرهای جدید را باز نماید. اگر چه با مسجدی در طراز اسلامی فاصله داریم، اما منظور اصلی بنده، صرفا تقدیر نبود ( که البته آن نیز به مصداق لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق لازم است] بلکه ایجاد و ترویج گفتمان جهادی و بسیجی است. لذا چنانچه فکر کنیم ماموریت و وظایفمان در قبال این بیت الله به اتمام رسیده، زمان درجا زدن نسل ما و جوانان عزیز است.
اگر چه کماکان مشمول فضل الهی هستیم، ولی پیشرفت تحولات اجتماعی بقدری سریع و برق آسا است که هیچ بهانه و مجالی برای نشستن و تماشا کردن روند فعالیتهای جاری و سیر تحولات اجتماعی نیست.
اگر دم از حفظ سنتها میزنیم، یعنی، حفظ حرمت پیشکسوتان، حفط حرمت پیرغلامان این بیت الله، سنت حسنه صداقت، دوستی، صمیمیت، عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و با اخلاص دل در گرو این خانه خدا داشتن .
ولی در برخورد با آسیب های اجتماعی، و تهدیدات فضای مجازی که کانون خانواده و دینداران را نشانه گرفته نمیتوان با ابزارها و روشهای سنتی برخورد و مقابله کرد. نسل امروز و فردا بایستی با تکیه بر تجارب تلخ و شیرین و ارزشمند نسل طلایی و بسیجی مسجد، نسبت خود را با اداره مسجد تعریف کند.
معتقدم نسل طلایی امروز بایستی با همان شور وشوقی که برای احداث سیمای ساجدین و نوسازی مسجد بخرج داد، تجارب خود را با انگیزه بالا در اختیار نسل فعلی قرار دهد.
به همین منظور در حال طراحی پودمان درسی هستیم تا بتوانیم، این تجارب ارزشمند را در کارگاههای تخصصی مدیریت مسجد در اختیار مشتاقان نسل جوان بگذاریم. طرح درسی که از احکام مسجد گرفته، تا جامعه شناسی مخاطبین، افکار سنجی، اثر سنجی فعالیتها ، میزان رضایتمندی از برنامه ها ، مدیریت منابع مالی، حفظ و نگهداری، اموال، ایمنی مسجد، مسایل حقوقی، تبلیغات، ارتباطات، طراز آموزشهای اجتماعی، فرهنگی و دینی را در بربگیرد.
مشاهده می فرمایید راه طی شده کامل نیست. شاید به مثابه دوی امدادی باشد که بایستی با تلاش چوب امداد را به تازه نفس ها داد. ولی برای رساندن چوب امداد بایستی در پیست دوید و تلاش کرد. از روی سکوها نمی توان چوب امداد را به تازه نفس ها داد.
علی ایحال از اینکه زمینه ایی فراهم شد تا درد و دلی کرده باشم، صمیمانه سپاسگزارم. دعا کن همواره دل در گرو همین بیت الله داشته باشیم، زیرا معتقدم یاران با صفای مسجد، بایستی فقط و فقط دل در گرو این خانه خدا داشته باشند، زیرا هویت فرهنگی و اجتماعی مان در زیر خیمه گاه مسجد موسی ابن جعفر (ع) معنایی زیبا و دلنشین پیدا خواهد کرد.
التماس دعا- حمید رضا (افشاری)