به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسرانیوز، در سالروز ولادت سراسر نور حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها)، ضرورت تبیین عظمت مقام کريمهٴ اهلبيت(س) با استفاده از آراء و اندیشه های مفسر بزرگ قرآن آیت الله جوادی آملی می تواند نکات ارزشمندی را به ارمغان داشته باشد.
عظمت مقام کريمهٴ اهلبيت فاطمه معصومه (سلام الله عليها)
آیت الله جوادی آملی در تبیین عظمت مقام کريمهٴ اهلبيت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) می گوید: از آنجا که حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها)که از دودمان نبوت و ولايت است به جايي مي رسد که امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) دربارهٴ زيارت او هم توصيه و سفارش و هم دستور و برنامه دارند،لذا از وجود مبارک امام هشتم علي بن موسي الرضا (سلام الله عليهما) رسيده است که، خواهر ما فاطمهٴ معصومه در قم مدفون است [و] هر کس اين بانو را زيارت کند بهشت براي او است، و از وجود مبارک امام نهم امام محمد تقي(سلام الله عليه) روایت شده است که عمّهٴ من فاطمهٴ معصومه(س) در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زيارت کند بهشت براي او است.
تعمّق هر چه بیشتر در شاخصه های وجودی و عظمت مقام حضرت معصومه(س) باید مورد اهتمام واقع گردد، زیرا تأکیدات ائمۀ معصومین(ع) همگی لزوم واکاوی شأن و منزلت بالای آن حضرت را دو چندان می کند.
ولایت مداری،سرّپاداش بهشت برای زائر کریمۀ اهل بیت(س)
ایشان در فراز دیگری می گوید: اعمالي که باعث ورود در بهشت است يکسان نيست؛ بعضي از عمل هاي خير باعث مي شود انسان به بهشت راه پيدا کند و بعضي از اعمال خير سبب مي شود که بهشت در اختيار او قرار بگیرد، نه او در اختيار بهشت،
لذا سرّ اينکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) فرمودند، هر کس کريمهٴ اهل بيت فاطمهٴ معصومه (سلام الله عليها) را زيارت کند بهشت براي او است، بدین خاطر است که او اهل ولايت است، اگر کسي پيوند ولايي با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، مي کوشد که رايحهٴ ولايت و طعم ولايت در هستي او پديد آيد و خود جزء اولياي الهي بشود، اگر کسي جزء اولياي خدا شد، «وليّالله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است.
در برخي از روايات آمده است که بهشت مشتاق سلمان است و اشتياق بهشت به سلمان بيش از علاقهٴ سلمان به بهشت است. سّرش آن است که بهشت محصول عقيده صحيح و اخلاق صحيح و عمل صالح است و عقيده و اخلاق و اعمال جزء شئون ادراکي و عملي انسان است، اگر بهشت در اثر عقيده و خُلق و عمل است و اگر عقيده و خلق و عمل جزء شئون ادراکي و عملي روح آدم است؛ پس روح انسان والاست که در اثر تحصيل عقيده و اخلاق و اعمال بهشت را مي سازد. بهشت مملوک انساني است که «وليّ الله» است در جريان دوزخ هم ـ معاذالله ـ اينچنين است؛ بنابراين وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) اثر زيارت فاطمهٴ معصومه(سلام الله عليها) را استحقاق بهشت دانستند که بهشت براي او است.
عدم تأثير ذکورت و انوثت در تحصيل کمال و منزلت
ایشان کسب کمالات و معارف توسط مطلق انسان ها را مورد توجه قرار داده و عنوان می کند: منزلت براي انسان از آن جهت که يک روح ملکوتي دارد و آن روح ملکوتي، نه زن است نه مرد قابل تحصيل است؛ چون بدن انسان يا به صورت زن يا به صورت مرد ساخته شده است؛ وگرنه جان انسان و روح انسان که امر ملکوتي است مثل فرشتهها، نه مردند و نه زن. روح نه مذکر است نه مؤنّث؛ چون بدن نيست، جسم نيست، ماده نيست. از آن جهت که روح نه مذکر است نه مؤنّث، لذا کمال ها و معارف را هم زنها مي توانند فراهم بکنند هم مردها.
معرفت به حق کریمۀ اهل بیت(س) ؛ شرط ورود به بهشت
صاحب تفسیر تسنیم در تبیین چگونگی دریافت ثواب کامل از زیارت حضرت فاطمۀ معصومه(س) به مولّفۀ شناخت و معرفت حقیقی نسبت به آن حضرت اشاره کرده و می گوید: از وجود مبارک امام رضا(سلام الله عليه) روایتی به ما رسيده است که فرمود: اگر کسي خواهرم کريمه اهلبيت فاطمهٴ معصومه را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او ثابت است، معلوم مي شود کريمهٴ اهلبيت فاطمهٴ معصومه(س) حقّي دارد که بعضي از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نيستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام مي شناسند و زيارت مي کنند که اينها بخشی از فضيلت و ثواب را دریافت می دارند، اما به ثواب کامل راه نمی يابند. لیکن برخی دیگر از زائرین ان حضرت حقّ اين کريمه را مي شناسند که امام هشتم فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او است.
زیرا معمولاً در مستحبّات، مطلوب متعدد است؛ يعني اگر کسي عارف به حق وجود مبارک فاطمهٴ معصومه(سلام الله عليها) نبود و يک زيارت عادي و عامي انجام داد، اينچنين نيست که از فضيلت محروم باشد، بلکه به اندازهٴ کار خود و درک خود ثواب مي برد، ولي آن ثواب کامل براي کسي است که عارف به حقّ کريمه اهل بيت باشد و او را زيارت کند.
مأثوره بودن زيارتنامه آن حضرت ازسوی امام هشتم(ع)
استاد برجسته حوزه علمیه در تبیین ریشۀ تاریخی متن زیارت حضرت معصومه (س) می گوید: برخلاف برخی از زیارت نامه هایی که توسط علما و بزرگان دینی برای معصوم زادگان و امام زادگان انشاء گردید، لیکن دربارهٴ فاطمهٴ معصومه (سلام الله عليها) این نکته حائز اهمیت است که زيارت نامه اش از ناحیۀ امام رضا(ع) نقل شده است، از یکی از محدّثين بزرگ قم به نام سعد اشعري که توفيق تشرّف به محضر امام زمانش یعنی وجود مبارک امام رضا(ع) را پيدا نمود، نقل شده است که وجود مبارک امام رضا (ع) به من فرمود: يا سعد! قبري از ما در خاک شماست. عرض کردم: منظور قبر کريمهٴ اهلبيت فاطمهٴ معصومه(سلام الله عليها) است؟ فرمود: آري. سپس فرمود: شما آن بزرگوار را با اين وضع زيارت کنيد. لذا اين زيارتنامهاي که در کُتب زيارات و ادعيه آمده است جزء مُنشئات وجود مبارک امام هشتم(سلام الله عليه) است که امام رضا(عليه السلام) فرمود: وقتي خواستيد فاطمهٴ معصومه(سلام الله عليها) را زيارت کنيد اينچنين بگوييد.