گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه خطر نفوذ همیشه جدی است تاکید کرد که باید تمامی جامعه، به ویژه مسئولان وحدت را حفظ کنند و بر سر موضوعات بی ارزش به جان هم نیفتند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جوادی آملی امروز 16 دی ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم گفت: کسی که قبول و نکولش به حرف دیگری وابسته است سفیه است؛ زیرا وقتی می‌خواهد چیزی را بپذیرد و رد کند می‌گوید ما از آباء و گذشتگان خود تقلید می‌کینم در حالی که راهی که ابراهیم نشان داد راه عقلانیت است؛ پس ایشان هم در اعتقاد با شرک و هم در بخش معرفتی با سفاهت و جهالت مبارزه کرد.

ویژگی انسان عالم

وی ادامه داد: عالم کسی است که هم تجربه حسی و هم تجرید عقلی داشته باشد، الان در غرب از دور سیاه چال های آسمان را بررسی و زحمت تجربی فراوان می کشند اما از نظر معرفتی کور هستند و این نظم محیرالعقول را خودبخودی می دانند.
این مفسر قرآن بیان کرد: امام حسین(ع) در دعای عرفه فرمود کسی که تو را نمی بیند کور است؛ بنابراین حصر معرفت شناسی در حس، سفاهت و کف سواد است و از این پایین تر علمی نداریم و از آن بالاتر ریاضی و به تدریج تجریدی و ... بالا می رود و کسی می تواند پیشرفت معرفتی داشته باشد که در حس گرفتار نباشد.
این مرجع تقلید عنوان کرد: خدا توحید و برائت و نبی برای مردم فرستاد ولی آنها تا وضع مالیشان خوب شد از طرفی گرفتار غرور و ... شدند و وحی و نبوت را به سخره گرفتند و گفتند سحر است.
آیت الله جوادی آملی بیان کرد: تبری در کنار تولی است و کسی می تواند تبری کند که به دیگری تولی داشته باشد ابراهیم فرمود من تکیه به خدا کرده ام و در برابر بت پرستی تبری داشت.

توحید فطری است

وی اظهار کرد: نفس انسان از توحید و شرک خالی نیست که انبیاء بخواهند آن را ثابت کنند، دین نیامده به ما بگوید در درون شما خبری از شرک و توحید نیست بلکه آمده است بگوید این توحیدی که در درون شماست غیر از آن را نپذیرید.
خطر نفوذ همیشه وجود دارد

این مرجع تقلید با تاکید بر اهمیت قدردانی از نعمات الهی عنوان کرد: حضرت امیر(ع) فرمود اگر نظام اسلامی را حفظ نکردید اکاثره و قیاصره بر شما مسلط می شوند همان طور که بر پدرانتان مسلط شدند، اینکه رهبری می فرمایند نفوذی، نفوذی همیشه این خطر هست و باید مراقب بود.

هشدار به مسئولان برای وحدت

وی تاکید کرد: مسئولان بدانند اگر  دشمن بر کشور مسلط شود چیزی باقی نمی ماند بنابراین تا می شود باید خون شهدا و وحدت را حفظ کنیم و برای هیچی به جان هم نیفتیم، حضرت فرمود دشمن از هر دو سو در راه است و اگر مرا حمایت نکنید دشمنان شما را از بین خواهند برد.
این مفسر قرآن اظهار کرد: در جریان شب عاشورا و روز عاشورا حضرت امما حسین(ع) حالت منامیه که کشف و شهود است گرفت و حالت ایشان، نوم نبود؛ در شب عاشورا اتمام حجت کرد به بقیه که ماندنی بودند و جایشان را در بهشت به آن ها نشان داد . امام سجاد و امام باقر نیز در صحنه عرفات این کار را کردند. امام باقر در صحنه عرفات با چشم بصیرت نشان داد که تعداد زیادی از حاجیان حیوان هستند و ناله ها زیاد است ولی حاجی واقعی کم است و این ولی خداست که این قدرت را دارد.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: دو راه برای معرفت است یکی درس و بحث است و دیگری راه شهود که فرمودند اگر کسی 40 شبانه روز راه کسی را نبندد و نگذارد دیگران راه او را ببندند و فقط به خدا فکر کند راه برای او باز می شود.
دین آدامسی مشکل انسان را حل نمی کند

این مفسر قرآن بیان کرد: اکثر مردم اسلامشان آدامسی است و مصداق« الدین لعق علی السنتهم»؛ دین آدامسی دارند؛ آدامس همین طور  است که مقداری لذت بردیم آن را دور می اندزایم فرمود دین برخی این طور است و وقتی به نفع آنها نباشد دور می ریزند. بنابراین دین آدامسی مشکلی را حل نمی کند و درس و بحث استخری نیز تاحدودی مفید است ولی اصل در کسب معرفت است.
آیت الله جوادی آملی بیان کرد: شهدای ما در هشت سال جنگ، ملکوتی دیدند که این طور فداکاری و ایثار کردند پس معلوم می شود راه باز است اگر اراده لازم را داشته باشیم.
این مرجع تقلید اظهار کرد: خدا به مشرکان فرمود رزق مادی شما در دست ماست و رزق معنوی که به رزق کریم یاد می شود نیز در دست شما نیست بنابراین شما که در ارزاق ظاهری، کارتان لنگ است چرا سخن از ارزاق معنوی می کنید؛ البته فرمود همه اینها هم برای آزمون است.

تمسخر به خاطر فقر گناه بزرگی است

این مرجع تقلید تصریح کرد: مقامات دنیوی برخی را بیش از برخ دیگر قرار دادیم که مبادا گرفتار رذیلت شوید زیرا این تفاوت از روی عدالت است و برای سخره گرفتن افراد برتر بر دیگران نیست و مبادا کسی به خاطر نداری و فقر دیگری را مسخره کند.
وی اظهار کرد:  استعمار قرآنی این است که خدا همه نیازمندی های انسان را آفرید و بعد قدرت تسخیر به ما داد و بعد هم فرمود که او را فراموش نکنیم اما همین واژه مقدس جزء منفورترین واژه ها شد زیرا برخی از برخی دیگر به زور خواستند تا همه توان و امکاناتشان را در خدمت همین بخشی از زورگویان قرار دهند در حالی که الله مستعمر است و ما مستعمره هستیم ولی بیگانه می گوید همه امکانات خود را در اختیار ما قرار دهید.
وی افزود: علامه طباطبایی می فرماید اگر هدایت الهی نبود بشر طبعا مستخدم است زیرا بیش از 50 آیه در مذمت او آمده که او قطور است و جهول است و ... ولی با وحی، انسان مشترکات فراوانی با ملائکه پیدا می کند زیرا فطرت را رهبران الهی احیا کرده و طغیانگران طبیعت را احیا می کنند و فتیله وحی را پایین می کشند.
این مفسر قرآن تاکید کرد: اگر فتیله عقل را پایین بکشیم و کار را به دست فطرت و طبیعت بدهیم سرانجام انسان را به تباهی می کشاند؛ انسان اگر از سنخ من اصلح لله و افراد متدین نشود تصور کرده که رها و تفجر امامه است ولی گرفتار عذاب شدید الهی می شود.
مال جمال است نه زینت

این مرجع تقلید بیان کرد: قرآن فرمود مسایل مالی جمال هست اما زینت شما نیست؛ اگر کسی باغی غرس کرد زمین را زینت داد اما زینت خود او نیست، البته لذت دارد به همین دلیل فرمود جمال فیها؛ صدرالمتالهین بیانی دارد که سرمایه دار هرگز ولو برج چند طبقه بسازد ترقی نمی کند زیرا سرش در لجن و گل است چون همواره در فروعات گیر کرده و در گل مانده ولی کسی که ملکوتی فکر می کند اصلش با فرشته هاست و فروعاتش نیز در حد کفاف تامین می شود.


20834_281
تاریخ: چهارشنبه 16 دی 1394  1:48 PM