حضرت استاد انصاریان، مفسر قرآن کریم در هفتمین روز ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیرالمؤمنین  علیه السلام تهران طی سخنانی با بیان این‌که فهم، درک و یافتن طریق رسیدن به خیر دنیا و آخرت، نعمت بزرگی است، اظهار داشتند: سرچشمه بخشی از فهم، خود انسان است همان‌طور که بدیهیاتی مثل خوردن و آشامیدن و پوشیدن نیازی به دلیل و قرآن نداشته و همه انسان‌ها آن را می‌فهمند.

ایشان فرمودند: بخش مهمی از مسائل رسیدن به طریق خیرات، بدون مواعظ و نصایح پیامبران و اهل‌بیت معصومین علیهم السلام و اولیاء الله فهمیده نمی‌شود؛ اما بخش دیگری از حقایق مستقیماً از سوی حضرت حق رحمان فهمانده می‌شوند اما به شرط این‌که انسان خود را با تقوا به قرب معنوی نزدیک کند.

استاد انصاریان ابراز کردند: ادب داشتن در برابر اهل‌بیت معصومین علیهم السلام رحمت خداوند را به جوش آورده و باب فهمی را در انسان باز می‌کند؛ حضرت حر پیش از این‌که ایمان بیاورد، در محضر ابا عبدالله الحسین علیه السلام ادب کرد و در برابر ایشان به امامت جماعت نایستاد؛ تا این‌که روز عاشورا، خدای متعال حقیقت را به حر فهماند و اسباب نجاتش فراهم شد.

ایشان خاطرنشان کردند: بنابراین انسان‌ها فهمی در بدیهیات زندگی دارند تا در این دنیا گرسنه و بی مسکن و بی اولاد نباشند؛ فهمی از موعظه‌ها و پیام آوری انبیاء به دست می‌آورند تا در دنیا و آخرت خسران نبینند؛ و فهمی به واسطه قرب معنوی از حضرت حق متعال دریافت می‌کنند تا عاقبت امورشان به خیر تمام شود.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می‌فرمایند «إنَّ الْتّفكُرَ حَياةُ قَلْبِ الْبَصيرِ؛ تفکر در عاقبت اعمال، انسان را به فهمیدن می‌رساند و قلب را زنده می‌کند»؛ اندیشیدن دل مرده را زنده و خانزاده را مرجع تقلیید می‌کند.

ایشان یادآور شدند: حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ادامه روایت فوق می‌فرمایند، انسانی که با فهم و اندیشه زنده می‌شود، همانند چراغ به دستی است که در تاریکی‌ها حرکت می‌کند و خود را از ضلالت خارج کرده و با گذشتن صحیح از موانع، مسیر حق را با سرعت پیش می‌برد.

استاد انصاریان ادامه دادند: همچنین امیرمؤمنان علی علیه السلام در کلامی مسجع می‌فرمایند «نبه بالتفکر قلبک و جاف فی اللیل جنبک و اتقوا الله ربک»؛ دل خود را با تفکر و فهم هوشیار کن؛ شب را تا طلوع آفتاب با خواب ضایع نکن؛ خدا را ناظر خودت بدان و تقوا پیشه کن.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی مفصل به بیان اوصاف عاقلان و انسان‌های فهمیده پرداخته‌اند، تأکید کردند: انسان‌های فهمیده، ظلم دیگران را نقطه مقابله و اختلاف قرار نمی‌دهند و از ظلم جاهلان می‌گذرند.


منبع : پایگاه عرفان

86334_photo_2016-06-14_12-19-16
تاریخ: دوشنبه 24 خرداد 1395  1:50 PM