حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: اجر مجاهدی که در راه خدا به شهادت میرسد نسبت به کسیکه بر انجام فساد توانایی دارد ولی عفت میورزد، بیشتر نیست.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و در خصوص انسان از نگاه قرآن، گفت: قوه شهویه، یک حد افراط و یک حد تفریط دارد و حد وسط آن، اعتدال است. حد افراط قوه شهویه، هرزگی یا شَرَح نام دارد. به معنای حرص شدید برای لذت طلبی و غرق شدن در لذات بدون ملاحظه نظر شرع یا عقل است.
وی افزود: حد تفریط قوه شهویه، خمودگی است. یعنی میراندن این قوه و ترک هر چیزی که برای زندگی انسان منفعت دارد. نمونه بارز این تفریط، تارک دنیا شدن است. در تاریخ، داستان عثمان بن مظعون از صحابه رسول خدا در ترک دنیا آمده و اینکه حضرت او را بخاطر این تفریط، مذمت کردند. معنای درست تارک دنیا شدن، یعنی دنیا را در جهت آخرت استفاده کنیم. یعنی دنیا را وسیله و نه هدف قرار دهید.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حد اعتدال قوه شهویه، عفت است. یعنی پیروی این قوه از عقل، عنوان کرد: عقل انسان این قوه را محدود میکند که نه به حد خمودگی و نه به حد هرزگی برسد.
این استاد اخلاق در خصوص فضیلت عفاف در روایات، اظهار کرد: امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند اجر مجاهدی که در راه خدا به شهادت میرسد نسبت به کسیکه بر انجام فساد توانایی دارد ولی عفت میورزد، بیشتر نیست. انسان عفیف و پاکدامن هر آینه، فرشتهای از فرشتههای خداست و در حدیث دیگری فرمودند برترین بندگی خدا، عفاف است.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی با اشاره به چند نکته درباره عفاف، اظهار کرد: امام صادق(ع) فرمودند «جز این نیست که پیروان من کسانی هستند که رعایت اعتدال در شکم و در قوای جنسی دارند». حضرت مهمترین موارد عفت را بیان میکنند. اما فقط در این دو مورد نیست بلکه در همه موارد است. به عنوان مثال درباره کسب و کار که روزی خود را از چه راهی بدست بیاورید، درباره درآمد که چه میزان درآمد کسب کنید، درباره مخارج که چقدر خرج کنید، درباره تعاملات بشری که با چه کسانی نشست و برخواست کنید.
وی افزود: اعتدال قوه شهویه، در حقیقت پیروی این قوه از قوه عاقله است. چگونه چیزی که شرع مقدس آن را جایز میداند، عقل هم آن را مجاز میداند؛ این با فکر کردن بدست میآید. عفت، فقط خصیصهی زنان نیست، برای همه است. عفت با خجالتی بودن متفاوت است. خجالتی بودن یک نقص رفتاری است در حالیکه عفت، اعتدال در رفتار است.
این کارشناس دینی با اشاره به یازده ویژگی انسان عفیف، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های انسان عفیف قناعت است، قناعت به معنای زندگی کردن بر مبنای نیازها و نه خواستهها است، در حدیث آمده که خداوند میفرماید: بنده من! تو از روزی کم من راضی باش، من هم از عبادت کم تو راضی هستم.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: افراد عفیف به مقدرات الهی راضی هستند، غیرت دارند، اهل ورع هستند، از دنیا به همان میزان کمی که دارند، بهره میبرند، آرامش دارند و دغدغه ندارند، خشوع دارند، یعنی قلب آنان در مقابل پذیرش حق نرم است، در لحظه زندگی میکنند، دچار غفلت و فراموشی نمیشوند، اهل جود هستند و سخاوت دارند.